Engels in groep 1 t/m 8

Vanaf schooljaar 2016-2017 wordt er op de St. Jan de Doperschool Engelse les gegeven in de groepen 1 t/m 8 aan de hand van de methode EarlyBird.

De jongste kinderen krijgen dan een uur per week Engels en dat loopt op tot ruim twee uur in de hogere groepen.

Sinds juni 2018 zijn wij een gecertificeerde EarlyBird school. 

Waarom Engels?

Engels is wereldwijd de meest gebruikte toegankelijke taal. Voor kinderen van deze generatie is een goede kennis van Engels steeds belangrijker voor studie en beroep. Door kinderen deze taal al vroeg te leren geven we ze een stevige basis voor de toekomst. Engels is een kernvak waar hogere eisen aan wordt gesteld dan in het verleden. Daarnaast zorgt het vroeg aanbieden van Engels onderwijs voor een betere start bij de doorstroom naar het voortgezet onderwijs.

EarlyBird methodiek

De EarlyBird-methodiek maakt Engels leren leuk. Jonge kinderen hebben het vermogen om spelenderwijs een nieuwe taal te leren. Door speels met een taal bezig te zijn, leren ze die taal bijna ongemerkt. EarlyBird maakt gebruik van dat vermogen en is er op gericht om kinderen op natuurlijke, wetenschappelijk onderlegde wijze Engels te leren. EarlyBird gebruikt methodes die precies aansluiten bij de leerwijze van kinderen. Ook worden actuele en interessante thema’s verweven in het programma zoals de verschillende seizoenen en feestdagen. De methodiek is flexibel en kan op elke school zijn eigen invulling krijgen.

Voordelen van vroeg vreemdetalenonderwijs

Er is momenteel nog geen wetgeving rond vroeg vreemdetalenonderwijs. Maar in Europa en zelfs wereldwijd wordt steeds vaker een bewuste keuze gemaakt voor vroege start. Er zijn namelijk vele voordelen verbonden aan een vroege start. Ongemerkt groeit de woordenschat van kinderen erg snel en ze ontwikkelen een goede klank en uitspraak. Ook zijn kinderen vaak erg gemotiveerd om een nieuwe taal te leren. En ze worden goed voorbereid voor het voortgezet onderwijs omdat ze simpelweg al meer Engels hebben geleerd. Tenslotte is wetenschappelijk aangetoond dat een vroege start de algemene taalvaardigheid van kinderen verbetert.​​​​​